СТРУКТУРА И ВИДОВЕТЕ ПОДГОТОВКА В ОБРАЗОВАТЕЛНАТА СИСТЕМА В БЪЛГАРИЯ

ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ

ПРОФЕСИОНАЛНО ОБУЧЕНИЕ

  • Професионално обучение (в професионални колежи)
  • Професионално обучение (над 16г)
  • Професионално обучение (до 16г)
  • СРЕДНО ОБРАЗОВАНИЕ

    ОСНОВНО ОБРАЗОВАНИЕ

    ПРЕДУЧИЛИЩНО ОБРАЗОВАНИЕ

    <- назад към схемата

    ОСНОВНО ОБРАЗОВАНИЕ НАЧАЛЕН ЕТАП

    Основното образование се осъществява в два етапа – начален и прогимназиален. Началният етап е от I до IV клас включително.

    • Продължителност: 4 години (І до ІV клас);

    Училищното образование започва от учебната година, която е с начало в годината на навършване на 7-годишна възраст на детето.

    Училищното образование може да започне и от учебната година с начало в годината на навършване на 6-годишна възраст на детето по преценка на родителя и при готовност за училище, удостоверена при условия и по ред, определени в държавния образователен стандарт за предучилищното образование.

    Началото на училищното образование може да се отложи с една учебна година, когато здравословното състояние на детето не позволява постъпването в I клас, установено по ред, определен в държавния образователен стандарт за предучилищното образование.

    За учениците, които се приемат по утвърден държавен план-прием в училищата по културата, в училищата по изкуствата и в спортните училища, както и в училищата с профил Музика, Изобразително изкуство, Физическо възпитание и спорт, може да се извършва проверка на способностите.

    Учениците от  I до IV клас могат да се преместват през цялата учебна година от едно училище в друго без да се полагат приравнителни изпити.

    • Начин на завършване:

    Ученик в началния етап на основно образование продължава обучението си в следващия клас независимо от годишните си оценки по изучаваните учебни предмети, ако се обучава в дневна, индивидуална, самостоятелна, дистанционна или комбинирана форма и неговата възраст е съответната за този клас или я надхвърля, но с не повече от три години.

    Учениците, завършили обучението си в IV клас, получават удостоверение за завършен начален етап на основно образование,  в което се вписват годишните оценки по всеки учебен предмет, изучаван в IV клас в задължителните и в избираемите учебни часове Този документ дава право на продължаване на обучението в прогимназиалния етап на основно образование.

    В удостоверението за завършен начален етап се вписват и оценките от националните външни оценявания по български език и математика, както и по други учебни предмети, ако са проведени с решение на министъра на образованието и науката.

    •  Подготовка в началния етап на основното образование

    Общообразователната подготовка в началния етап на основната степен на образование е еднаква за всички видове училища и се придобива чрез изучаване на едни и същи общообразователни учебни предмети и с един и същ брой учебни часове за всеки от тях, определени с държавния образователен стандарт за учебния план.
    Учебни предмети  от задължителната общообразователна подготовка в началния етап на основното образование:

    Учебни предмети

    Класове

    I

    II

    III

    IV

    1.

    Български език и литература

    2.

    Чужд език

    3.

    Математика

    4.

    Компютърно моделиране

     

     

    5.

    Околен свят

     

     

    6.

    Човекът и обществото

     

     

    7.

    Човекът и природата

     

     

    8.

    Музика

    9.

    Изобразително изкуство

    10.

    Технологии и предприемачество

    11.

    Физическо възпитание и спорт

    Учебните програми, по които се осъществява обучението са публикувани на сайта на МОН www.mon.bg в раздел „Общо образование“, подраздел „Учебни програми“.

    Линк към сайта на МОН с учебните програми:  http://www.mon.bg/?go=page&pageId=1&subpageId=28

            В избираемите учебни часове във всеки от класовете се включват и часове за разширена подготовка,  в които се развиват и усъвършенстват отделни компетентности от общообразователната подготовка. В тези часове могат дас се включват и  учебните предмети хореография и религия, както и учебни предмети от областта на глобалното, гражданското, здравното и интеркултурното образование, предприемачеството, управлението на личните финанси и програмирането, защитата на родината, населението и околната среда, учебни предмети, които формират национално самочувствие, патриотичен дух и родолюбие в децата и учениците, като разширяват и допълват съдържание, което присъства интегрирано в други учебни предмети.

          Училища, в които може да се осъществи начален етап на основното образование

    Училища

    Класове

    I

    II

    III

    IV

    1.

    Начални

    2.

    Основни

    3.

    Обединени

    4.

    Средни

    5.

    Училища по изкуствата

    6.

    Училища по културата

    7.

    Специални училища*

    Специалните училища са:
    1. за обучение и подкрепа на ученици със сензорни увреждания – увреден слух или нарушено зрение;
    2. възпитателни училища интернати;
    3. социално-педагогически интернати

    Ученици със специални образователни потребности постъпват в специалните училища след оценка и насочване при условия и по ред, определени с държавния образователен стандарт за приобщаващото образование.

     

    <- назад към схемата

    

    Проект BG05M2OP001-2.001-0001 „Система за кариерно ориентиране в училищното образование“, финансиран от Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейските структурни и инвестиционни фондове.

    © МИНИСТЕРСТВО НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА съгласно ОБЩИ УСЛОВИЯ ЗА ПОЛЗВАНЕ НА САЙТА.
    Собственик на Националния портал за кариерно ориентиране на учениците е МИНИСТЕРСТВО  НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА.

    Настоящата интернет страница е изготвена с финансовата помощ на Европейския социален фонд.
    Министерството на образованието и науката носи цялата отговорност за съдържанието на настоящата страница и при никакви обстоятелства
    не може да се приеме като официална позиция на Европейския съюз или Главна дирекция „Структурни фондове и международни образователни програми"