СТРУКТУРА И ВИДОВЕТЕ ПОДГОТОВКА В ОБРАЗОВАТЕЛНАТА СИСТЕМА В БЪЛГАРИЯ

ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ

ПРОФЕСИОНАЛНО ОБУЧЕНИЕ

  • Професионално обучение (в професионални колежи)
  • Професионално обучение (над 16г)
  • Професионално обучение (до 16г)
  • СРЕДНО ОБРАЗОВАНИЕ

    ОСНОВНО ОБРАЗОВАНИЕ

    ПРЕДУЧИЛИЩНО ОБРАЗОВАНИЕ

    <- назад към схемата

    ОСНОВНО ОБРАЗОВАНИЕ–ПРОГИМНАЗИАЛЕН ЕТАП

             Прогимназиалният етап е от V до VII клас включително. Учениците, завършили началния етап на основното образование, продължават обучението си в V клас.

    За учениците, които се приемат по утвърден държавен план-прием в училищата по културата, в училищата по изкуствата и в спортните училища, както и в училищата с профил Музика, Изобразително изкуство, Физическо възпитание и спорт, може да се извършва проверка на способностите.

    Профилираните гимназии с профил „Математически“ или „Природни науки“ имат право да осъществяват обучение и в класовете от прогимназиалния етап на основната степен на образование, в съответствие с утвърден държавен план-прием.

    Право на участие в приема в V клас в профилирани гимназии с профил „Математически" или „Природни науки" имат ученици, които успешно са завършили началния етап на основно образование, явили са се на националното външно оценяване в IV клас и са участвали във включени в календара на МОН олимпиада на областно ниво и поне едно състезание, които са в областта на математиката или на природните науки, или  в поне две състезания в областта на математиката или на природните науки.  Състезанията и олимпиадата се определят от педагогическия съвет и се оповестяват на интернет страница на училището преди началото на всяка учебна година. 

    •  Продължителност:  3 години (от V до VІІ клас)
    •  Подготовка:

    Общообразователната подготовка в прогимназиалния етап на основната степен на образование е еднаква за всички видове училища и се придобива чрез изучаване на едни и същи общообразователни учебни предмети и с един и същ брой учебни часове за всеки от тях, определени с държавния образователен стандарт за учебния план.

    Учебни предмети  от задължителната общообразователна подготовка в прогимназиалния етап на основното образование:


    Учебни предмети

    Класове

    V

    VI

    VII

    1.

    Български език и литература

    2.

    Чужд език

    3.

    Математика

    4.

    Информационни технологии

    5.

    История и цивилизации

    6.

    География и икономика

    7.

    Човекът и природата

     

    8.

    Физика и астрономия

     

     

    9.

    Биология и здравно образование

     

     

    10.

    Химия и опазване на околната среда

     

     

    11.

    Изобразително изкуство

    12.

    Музика

    13.

    Технологии и предприемачество

    14.

    Физическо възпитание и спорт

    Учебните програми, по които се осъществява обучението са публикувани на сайта на МОН www.mon.bgв раздел „Общо образование“, подраздел „Учебни програми“.

    Линк към сайта на МОН с учебните програми:  http://www.mon.bg/?go=page&pageId=1&subpageId=28

            В избираемите учебни часове във всеки от класовете се включват и часове за разширена подготовка,  в които се развиват и усъвършенстват отделни компетентности от общообразователната подготовка. В тези часове могат дас се включват и  учебните предмети хореография и религия, както и учебни предмети от областта на глобалното, гражданското, здравното и интеркултурното образование, предприемачеството, управлението на личните финанси и програмирането, защитата на родината, населението и околната среда, учебни предмети, които формират национално самочувствие, патриотичен дух и родолюбие в децата и учениците, като разширяват и допълват съдържание, което присъства интегрирано в други учебни предмети.

    • Начин на завършване:

    Учениците, завършили успешно VІІ клас, придобиват основно образование, което се удостоверява със свидетелство за основно образование. Свидетелството дава право за продължаване на обучението в следващата степен на образование, както и на обучение за придобиване на професионална квалификация.

    Учениците със специални образователни потребности, които се обучават по индивидуална учебна програма, завършили обучението си в VII клас, получават удостоверение за завършен VІІ клас, което им дава право да продължат обучението си в VІІІ клас и на професионално обучение.

    В свидетелство за основно образование се вписват и оценките от националните външни оценявания по български език и математика, както и по други учебни предмети, ако са проведени с решение на министъра на образованието и науката.

    Училища, в които може да се осъществява прогимназиален етап на основно образование 

                     

    Училища

     Прогимназиален етап

    V

    VI

    VII

    1.

    Основни училища

    2.

    Обединени училища

    3.

    Средни училища

    4.

    Училища по изкуствата

    5.

    Училища по културата

    6.

    Спортни училища

    7.

    Профилирани гимназии с профил Математически или Природни науки

    8.

    Специални училища*

     

    Специалните училища са:
    1. за обучение и подкрепа на ученици със сензорни увреждания – увреден слух или нарушено зрение;
    2. възпитателни училища интернати;
    3. социално-педагогически интернати.

    Ученици със специални образователни потребности постъпват в специалните училища след оценка и насочване при условия и по ред, определени с държавния образователен стандарт за приобщаващото образование.

     

    <- назад към схемата

    

    Проект BG05M2OP001-2.001-0001 „Система за кариерно ориентиране в училищното образование“, финансиран от Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейските структурни и инвестиционни фондове.

    © МИНИСТЕРСТВО НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА съгласно ОБЩИ УСЛОВИЯ ЗА ПОЛЗВАНЕ НА САЙТА.
    Собственик на Националния портал за кариерно ориентиране на учениците е МИНИСТЕРСТВО  НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА.

    Настоящата интернет страница е изготвена с финансовата помощ на Европейския социален фонд.
    Министерството на образованието и науката носи цялата отговорност за съдържанието на настоящата страница и при никакви обстоятелства
    не може да се приеме като официална позиция на Европейския съюз или Главна дирекция „Структурни фондове и международни образователни програми"