Прогимназиалният етап е от V до VII клас включително. Учениците, завършили началния етап на основното образование, продължават обучението си в V клас.
За учениците, които се приемат по утвърден държавен план-прием в училищата по културата, в училищата по изкуствата и в спортните училища, както и в училищата с профил Музика, Изобразително изкуство, Физическо възпитание и спорт, може да се извършва проверка на способностите.
Профилираните гимназии с профил „Математически“ или „Природни науки“ имат право да осъществяват обучение и в класовете от прогимназиалния етап на основната степен на образование, в съответствие с утвърден държавен план-прием.
Право на участие в приема в V клас в профилирани гимназии с профил „Математически" или „Природни науки" имат ученици, които успешно са завършили началния етап на основно образование, явили са се на националното външно оценяване в IV клас и са участвали във включени в календара на МОН олимпиада на областно ниво и поне едно състезание, които са в областта на математиката или на природните науки, или в поне две състезания в областта на математиката или на природните науки. Състезанията и олимпиадата се определят от педагогическия съвет и се оповестяват на интернет страница на училището преди началото на всяка учебна година.
- Продължителност: 3 години (от V до VІІ клас)
- Подготовка:
Общообразователната подготовка в прогимназиалния етап на основната степен на образование е еднаква за всички видове училища и се придобива чрез изучаване на едни и същи общообразователни учебни предмети и с един и същ брой учебни часове за всеки от тях, определени с държавния образователен стандарт за учебния план.
Учебни предмети от задължителната общообразователна подготовка в прогимназиалния етап на основното образование:
№ |
Учебни предмети |
Класове |
V |
VI |
VII |
1. |
Български език и литература |
● |
● |
● |
2. |
Чужд език |
● |
● |
● |
3. |
Математика |
● |
● |
● |
4. |
Информационни технологии |
● |
● |
● |
5. |
История и цивилизации |
● |
● |
● |
6. |
География и икономика |
● |
● |
● |
7. |
Човекът и природата |
● |
● |
|
8. |
Физика и астрономия |
|
|
● |
9. |
Биология и здравно образование |
|
|
● |
10. |
Химия и опазване на околната среда |
|
|
● |
11. |
Изобразително изкуство |
● |
● |
● |
12. |
Музика |
● |
● |
● |
13. |
Технологии и предприемачество |
● |
● |
● |
14. |
Физическо възпитание и спорт |
● |
● |
● |
Учебните програми, по които се осъществява обучението са публикувани на сайта на МОН www.mon.bgв раздел „Общо образование“, подраздел „Учебни програми“.
Линк към сайта на МОН с учебните програми: http://www.mon.bg/?go=page&pageId=1&subpageId=28
В избираемите учебни часове във всеки от класовете се включват и часове за разширена подготовка, в които се развиват и усъвършенстват отделни компетентности от общообразователната подготовка. В тези часове могат дас се включват и учебните предмети хореография и религия, както и учебни предмети от областта на глобалното, гражданското, здравното и интеркултурното образование, предприемачеството, управлението на личните финанси и програмирането, защитата на родината, населението и околната среда, учебни предмети, които формират национално самочувствие, патриотичен дух и родолюбие в децата и учениците, като разширяват и допълват съдържание, което присъства интегрирано в други учебни предмети.
Учениците, завършили успешно VІІ клас, придобиват основно образование, което се удостоверява със свидетелство за основно образование. Свидетелството дава право за продължаване на обучението в следващата степен на образование, както и на обучение за придобиване на професионална квалификация.
Учениците със специални образователни потребности, които се обучават по индивидуална учебна програма, завършили обучението си в VII клас, получават удостоверение за завършен VІІ клас, което им дава право да продължат обучението си в VІІІ клас и на професионално обучение.
В свидетелство за основно образование се вписват и оценките от националните външни оценявания по български език и математика, както и по други учебни предмети, ако са проведени с решение на министъра на образованието и науката.
Училища, в които може да се осъществява прогимназиален етап на основно образование
№ |
Училища |
Прогимназиален етап |
V |
VI |
VII |
1. |
Основни училища |
● |
● |
● |
2. |
Обединени училища |
● |
● |
● |
3. |
Средни училища |
● |
● |
● |
4. |
Училища по изкуствата |
● |
● |
● |
5. |
Училища по културата |
● |
● |
● |
6. |
Спортни училища |
● |
● |
● |
7. |
Профилирани гимназии с профил Математически или Природни науки |
● |
● |
● |
8. |
Специални училища* |
● |
● |
● |
Специалните училища са:
1. за обучение и подкрепа на ученици със сензорни увреждания – увреден слух или нарушено зрение;
2. възпитателни училища интернати;
3. социално-педагогически интернати.
Ученици със специални образователни потребности постъпват в специалните училища след оценка и насочване при условия и по ред, определени с държавния образователен стандарт за приобщаващото образование.
|